Szkolenie na sternika jachtowego według systemu PZŻ
Czytając opis planu według którego odbywa się szkolenie na sternika jachtowego, należy pamiętać, że jest to tylko plan. Jego realizacja w ogromnym stopniu zależy od warunków pogodowych, szybkości nauki załogi i wielu innych czynników. Staramy się zawsze w pełni realizować założenia szkolenia, jednakże podany niżej opis należy traktować jedynie orientacyjnie i poglądowo. Instruktor każdorazowo dostosowuje program kursu do aktualnych warunków.
Zaokrętowanie
O
godz. 18:00 zbiórka załogi w Narodowym Centrum Żeglarstwa w Górkach
Zachodnich. Sztauowanie prowiantu i rzeczy osobistych, zapoznanie z
jachtem i jego obsługą, szkolenie z zasad bezpieczeństwa, omówienie
planu szkolenia. Wieczór integracyjny.
Plan kursu
Nasz
kurs jest intensywny, gdyż chcemy Wam przekazać maksymalną dawkę
praktycznej wiedzy i umiejętności niezbędnych przyszłym skipperom.
Zaczynamy wcześnie rano szybkim śniadaniem i omówieniem bieżącego dnia.
Wypływamy i do przerwy obiadowej ćwiczymy manewry na żaglach i na
silniku. To najważniejsze elementy naszego szkolenia, dlatego pływania
będzie bardzo dużo.
Przerwa obiadowa trwa około 1.5 godziny i pozwala zregenerować siły przed kolejną porcją manewrówki. Po obiedzie spędzimy jeszcze 2-3 godziny na wodzie. A wieczorem czas zabrać się za teorię i praktyczne ćwiczenia z nawigacji i locji. Oczywiście nie skupiamy sie tylko na teorii. Zdobytą w trakcie wykładów wiedzę będziecie mogli wykorzystać prowadząc nawigację w trakcie przelotów pomiędzy portami Zatoki Gdańskiej.
Program szkolenia
Manewry na żaglach:
- zwrot przez sztag i rufę,
- odejście od nabrzeża,
- dojście do nabrzeża,
- człowiek za burtą,
- stawanie w dryf.
Manewry na silniku:
- odejście od nabrzeża,
- dojście do nabrzeża,
- człowiek za burtą,
- zacieśnianie cyrkulacji,
- dojście do boi,
- odejście od boi.
Szkolenie teoretyczne
- Przepisy,
- Wiadomości o jachtach morskich, ich wyposażeniu i obsłudze,
- Teoria żeglowania,
- Nawigacja,
- Locja,
- Meteorologia,
- Sygnalizacja,
- Ratownictwo,
Egzamin
Egzamin
odbywa się ostatniego dnia kursu przed komisją egzaminacyjną PZŻ.
Sprawdzene będą wiadomości teoretyczne i umiejętności wykonywania
manewrów. Pierwsza część egzaminu to test jednokrotnego wyboru
sprawdzający znajomość teorii. Jego uzupełnieniem może być również część
ustna.
Po teorii uczestnicy wypływają wraz z komisją na akwen treningowy i wykonują zadane przez egzaminatora 2-3 manerwy.
Jesteśmy pewni, że każdy kto dobrze przyłoży się do nauki w trakcie naszego kursu zda egzamin.
Aby samodzielnie prowadzić jacht morski, oprócz patentu żeglarskiego, potrzebować będziecie jeszcze licencję radiooperatora (Short Range Certificate). Polecamy zdobyć ją jeszcze przed szkoleniem na sternika. Pozwoli to zmniejszyć ilość materiału, który będziecie musieli przyswoić, gdyż zakres wiedzy z kursu SRC pokrywa się z działem sygnalizacja z programu szkolenia na sternika jachtowego.
Rok produkcji: 2011
Długość: 9.85 m
Szerokość: 3.20 m
Zanurzenie: 1.80 m
Powierzchnia żagli: 40 m2
Opis:
Jacht prezentuje bardzo dobre właściwości nautyczne
oraz wysoki komfort. Manewrowanie zarówno na żaglach jak i na silniku
jest proste a zdobyte na Janmorze umiejętności bez problemu można
wykorzystać na innych jachtach popularnych zagranicznych stoczni.
Jacht wyposażony jest w rolowaną na sztywnym sztagu genuę oraz grota refowanego tradycyjnie z systemem lazy jack. Oba żagle mają powierzchnię 40 m. kw.
Silnik:Sole Diesel, stacjonarny, 33 KM
Wyposażenie:Wyposażenie nawigacyjne: GPS, VHF, log, sonda, namiernik kompasowy, aktualne mapy nawigacyjne, locje.
Wyposażenie bezpieczeństwa: koła ratunkowe, pirotechnika, pławka dymna, kapoki, szelki bezpieczeństwa.
Wyposażenie hotelowe: dwupalnikowa kuchenka gazowa z piekarnikiem, lodówka, toaleta z prysznicami z ciepłą wodą.
Korzystanie z ciepej wody i lodówki możliwe jest w trakcie pracy silnika lub postoju jachtu w porcie.
Jacht posiada obszerne i bardzo funkcjonalnie zaprojektowane wnętrze, które zapewnia komfort 7 osobom. Dla załogi przeznaczone są trzy dwuosobowe kabiny oraz dwie koje w mesie, toaleta z niewielkim prysznicem oraz kącik kambuzowy.
Podwyższona nadbudówka (tzw. pilothouse) powiększa przestrzeń pod pokładem i zwiększa wygodę żeglowania.Egzamin: na patent sternika jachtowego PZŻ
UWAGA: W dniu 16 października 2012 roku wygasło dotychczasowe Rozporządzenie Ministerstwa Sportu i Turystyki regulujące wydawanie patentów żeglarskich. Nowe przepisy, zgodnie z informacją z Ministerstwa, powinny ukazać się na początku roku 2013. Opublikowany projekt Rozporządzenia nie zmienia w sposób istotny wymagań dotyczących szkolenia i egzaminu na sternika jachtowego.
Jeżeli - co według nas jest bardzo mało prawdopodobne - nowe Rozporządzenie nie zostanie wydane przed terminem egzaminu, kurs zakończy się jedynie egzaminem wewnętrznym przeprowadzonym przez naszą firmę.
Projekt nowych przepisów przewuje, że patent sternika jachtowego upoważnia do prowadzenia jachtów żaglowych o długości do 12 m po morzach zamkniętych bez ograniczeń (Bałtyk, Śródziemne), a na pozostałych morzach w odległości do 20 Mm od najbliższego portu schronienia.
Egzamin przeprowadzany jest ostatniego dnia kursu przez komisję PZŻ i składa się z części teoretycznej i praktycznej. Każdy egzaminowany musi rozwiązać test teoretyczny oraz wykonać przewziane w programie szkolenia manewry.
Wymagania wstępne: ukończone 18 lat, staż morski minimum 130h
Warunki uczestnictwa w szkoleniu:
- ukończone 18 lat,
- patent żeglarza jachtowego (lub umiejętności i wiedza na jego poziomie),
- staż na wodach morskich minimum 130h, udokumentowany opiniami z rejsów,
- zaświadczenie lekarskie, stwierdzające brak przeciwwskazań do uprawiania żeglarstwa.
Transport: Dojazd własny
Zbiórka: Górki Zachodnie, Narodowe Centrum Żeglarstwa, godz. 18:00
Kurs
rozpoczynamy w Narodowym Centrum Żeglarstwa w Górkach Zachodnich, ul.
Stogi 20. Do Górek Zachodnich dojeżdża z dworca PKP Gdańsk Glówny
autobus 111. Zbiórka załogi zaplanowana jest na godzinę 18:00.
Kończymy w Narodowym Centrum Żeglarstwa ok. godziny 16:00.
Cena brutto w PLN zawiera: miejsce na jachcie, szkolenie praktyczne i teoretyczne zgodne z programem PZŻ, ubezpieczenie jachtu, ubezpieczenie NNW.
Cena nie zawiera:
wyżywienia, opłat portowych, paliwa; sprzątania jachtu po rejsie
(załoga sprząta jacht samodzielnie); korzystania z płatnych natrysków w
marinach, opłaty za egzamin i wydanie patentu.
Zaliczka: 50% płatne przy podpisaniu umowy. Reszta: 50% na 5 tygodni przed rozpoczęciem rejsu.
Rabat: -3% przy płatności jednorazowej (tylko przy rezerwacji na więcej niż 5 tygodni przed rozpoczęciem rejsu). Dopłata: +3% przy płatności w trzech ratach.
Koszty związane z opłatami portowymi, paliwem i wyżywieniem pokrywane są ze wspólnej kasy jachtowej. Proponujemy składkę do kasy jachtowej w wysokości około 300 PLN na osobę. Instruktor jest wyłączony ze składki.
Opłata za egzamin i wydanie patentu wynosi 350 PLN (dla młodzieży uczącej się, do 26 lat opłata wynosi 175 PLN). Opłata pobierana jest przez komisję egzaminacyjną w gotówce przed rozpoczęciem egzaminu.
Kurs odbędzie się niezależnie od ilości zgłoszonych osób.